Cukier biały czy brązowy, czyli mity dietetyczne #1

Gdy kupujemy kawę, powszechny stał się wybór między cukrem białym a brązowym, tym zdrowszym teoretycznie. No właśnie….teoria czy fakt? Czy faktycznie wybierasz zdrowszy produkt, czy dałeś się wkręcić?

Zacznijmy od tego czym jest cukier, ten biały proszek, znany nam wszystkim doskonale.

Cukier biały

Otrzymywany jest głównie z buraków cukrowych. W procesie rafinacji (oczyszczania) oddzielana jest melasa, ciemnobrązowy syrop, w wyniku czego pozostaje nam biały kryształ. Cukier biały  w 99% składa się z sacharozy (dwucukier składający się z glukozy i fruktozy).

Ok, to mamy biały cukier- sachorozę, która poprzez swój słodki smak stała się podstawą wielu produktów spożywczych.

Nadmierne spożycie wywiera negatywny wpływ na nasze zdrowie, jest jedną z  przyczyn epidemii otyłości, cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych.

 

Ok, to biały cukier jest zły, w takim razie może brązowy.

Tu mamy do wyboru tak naprawdę dwa cukry – cukier brązowy i trzcinowy.

Cukier brązowy

to nic innego jak cukier biały,  rafinowany zabarwiony na brązowo przez niewielki dodatek melasy lub karmelu. Brązowy kolor ma też cukier nierafinowany, czyli taki, który nie został poddany procesowi oczyszczania. Zawiera on niewielkie ilości składników mineralnych, jak wapń, żelazo, magnez, potas. To stanowi o jego nieznacznej przewadze nad cukrem rafinowanym, ale nie jest to czynnik wpływający jakkolwiek na jego zdrowsze oddziaływanie na nasz organizm.

Ok, czyli odpada, cukier brązowy to sacharoza, tylko w innym kolorze –  skreślamy z listy.

 Cukier trzcinowy

Trzeci ogólnodostępny cukier, obiegowo uważany za zdrowszy. Produkowany jest z trzciny cukrowej, jak sama nazwa wskazuje. Na pierwszy rzut oka, mamy inny surowiec, więc może jest zdrowiej. Cukier ten jest brązowy, czyli  nierafinowany,  , w związku z czym zawierać będzie więcej składników mineralnych niż cukier biały. To już jakiś plus. Przyjrzyjmy się w takim razie jego głównemu składnikowi, który nadaje słodki posmak,  a którym jest ……sacharoza! Ups, ta sama sacharoza, która występuje w cukrze białym, tak samo oddziałowująca na organizm.

 

Wniosek?

Niezależnie od barwy, surowca z którego powstaje, mamy do czynienia ciągle z tym samym dwucukrem. Niezależnie od surowca, jest to dalej sacharoza, której spożycie na całym świecie jest znaczne i którą posądza się o plagę otyłości i cukrzycy typu 2.

Nie daj się zwieść marketingowym chwytom, cukier to cukier, jedyna różnica to często cena.

 

 

Placuszki z jabłkiem

Placuszki jogurtowe z jabłkiem Puszyste, słodkie, zdrowe Servings 4 Ready In: 2hrs 45min Calories: 610 Good For: Lunch Inroduction About this Recipe By: John Doe Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed orci risus, tempus eget odio vel, interdum...

Cukier biały czy brązowy?

Gdy kupujemy kawę, powszechny stał się wybór między cukrem białym a brązowym, tym zdrowszym teoretycznie. No właśnie….teoria czy fakt? Czy faktycznie wybierasz zdrowszy produkt, czy dałeś się wkręcić?

Gdy w domu mam niejadka

  Bardzo często pacjentami w gabinecie dietetyka są dzieci, a dokładnie rodzice którzy przyprowadzają swoje dzieci. Problemy z którymi zgłaszają się rodzice są różnorodne: nadwaga, stwierdzone choroby metaboliczne, czy też problemy z jedzeniem diagnozowane przez...

Kiedy do dietetyka?

Ostatnio w gabinecie, podczas dni darmowych pomiarów (akcja trwa do końca miesiąca) zadano mi pytanie:
Ile trzeba ważyć by już trzeba było iść do dietetyka?